Artykuły, Opinie i Wywiady, Order Group, Projektowanie
Leave a comment

Jak pobudzić kreatywność?

jak być kreatywnym

W zawodzie projektanta jedną z podstawowych umiejętności, oprócz rzemiosła jakim jest sprawna egzekucja projektów jest wymyślanie oryginalnych koncepcji. Generowanie dobrych pomysłów, gdzie każdy z nich reprezentuje równie wysoki poziom nie jest prostą sprawą – to tak naprawdę bolączka wielu projektantów. Wielogodzinne ślęczenie przed monitorem komputera lub nad kartką papieru powoduje jedynie odwrotne skutki. Ile było sytuacji, w których po otrzymaniu zadania wstałeś z krzesła krzycząc: „A-HA!”? Pewnie niewiele.. Zwykle podstawą takiego olśnienia jest solidna analiza wymagań skolerowana ze spektrum Twojej wiedzy i przebytych doświadczeń, często zupełnie niezwiązanych
z projektowaniem. Na szczęście umiejętność kreatywnego myślenia można udoskonalać, tak samo jak pamięć czy kondycję fizyczną. Jest zbiór czynników, które sprawiają, że stajesz się bardziej pomysłowy.

Prezentujemy Wam 10 pomysłów jak rozwinąć swój twórczy potencjał.

1. Wyjdź z jaskini

Człowiek jest zwierzęciem stadnym – potrzebujemy towarzystwa. Poznając nowych ludzi, poznajemy zupełnie nowe punkty widzenia i perspektywę odmienną od naszej. To pomoże Ci przestać myśleć schematycznie i przez pryzmat własnego „ja”. Wcielaj się w rolę swojego rozmówcy, przyjrzyj się temu,
w jaki sposób mówi, gestykuluje. Wcale nie musisz otaczać się samymi geniuszami. Każdy, począwszy od hydraulika a kończąc na programiście w klapkach Kubota ma swoją własną, niepowtarzalną historię i od każdego możemy się czegoś nauczyć. Czasem wystarczy krótka wymiana zdań, która nas zainspiruje i rzuci nowe światło na sprawę. Dlatego nie chowaj się przed ludźmi i szukaj okazji do rozmowy 🙂

2. Obserwuj, czytaj, pochłaniaj, rejestruj

Po pierwsze: obserwuj swoje otoczenie. Jako projektant powinieneś mieć wyczulone wszystkie zmysły, zwłaszcza wzrok. Zainteresuj się fakturą, materiałami, kolorami i obiektami wokół Ciebie. Nie wahaj się, rejestruj za pomocą swojego telefonu  lub notatnika wszystko co wydaje Ci się ciekawe i inspirujące. Po drugie: Czytaj. Czytanie niewątpliwie rozwija wyobraźnię. To dlatego, że w trakcie tej czynności wizualizujemy sobie obraz pochłanianego tekstu. To działa
w obie strony, ponieważ zaprojektowane logo to nic innego jak skompresowana treść, komunikat, który poprzez zawarte odniesienia lub metafory pozwala się poprawnie zidentyfikować. Czytaj więc dużo! Dzięki temu łatwiej będzie Ci przemienić słowo, myśl lub treść briefu na obraz:)

Bookshelf2

zdjęcie: the Stocks

3. Pytaj i przedefiniuj

Oprócz obserwacji i czytania – pytaj. Zadawaj pytania swoim kolegom i mentorom na temat tego, co sądzą o Twoich koncepcjach ale i o ogólnej sytuacji na świecie. Bądź dociekliwy – pytaj samego siebie o najoczywistsze kwestie, wciel się w rolę amatora, który do zrozumienia tematu potrzebuje wielu informacji. „Dlaczego robimy to w taki, a nie w inny sposób?”, „Dlaczego to jest niezbędne?”, „Co jest dla mnie oczywiste?” – to tylko parę propozycji. Możesz odpowiadać na głos – słysząc własne słowa wyłapujemy więcej detali, które czasem w trakcie przelewania myśli na papier ulatują. Zabierając się za projekt przedefiniuj problem na różne sposoby i spójrz na niego z różnych stron. Filozof Edward de Bono sugeruje rozpoczęcie pracy nad projektem zmieniając punkt wyjścia,uniemożliwiając nam wpadnięcie w zasadzkę przejścia utartą ścieżką. Masz do zaprojektowania plakat
na koncert? Zamiast robić research i przeglądać setki innych plakatów koncertowych pomyśl o .. lecie w mieście. Jest gorąco, tramwaje pełne ludzi, jak możesz wykorzystać tę sytuację w plakacie?

4. Zawsze miej przy sobie notatnik, długopis lub telefon

Nigdy nie znamy dnia ani godziny, kiedy przyjdzie nam do głowy jakiś pomysł, dlatego zawsze warto jest mieć ze sobą coś do pisania. Możesz zainstalować też apkę GoogleKeep czy Wunderlist do sporządzania notatek. Często obiecujemy sobie, że będziemy pamiętać o jakiejś koncepcji, po czym w gąszczu codziennych obowiązków o niej zapominamy. Przed zaśnięciem właśnie wpadł Ci do głowy koncept na logo? Nie daj się zwieść swojej pamięci i zanotuj go od razu! Wyrób sobie nawyk zapisywania inspiracji w jednym miejscu dbając o systematyczność. Pamiętaj – nie musisz wykorzystywać wszystkich pomysłów natychmiast. To tylko Twoja „baza” inspiracji, którą w dowolnym momencie możesz przekopać, umiejętnie zmodyfikować lub połączyć. Sam możesz być zaskoczony rezultatami.

wunderlist

zdjęcie: Wunderlist screenshot

5. Wypróbuj narzędzia i zmień czas, jaki poświęcasz na projekt

Siedzisz cały dniami w Photoshopie? Wyjdź poza ramy ! Złap za mazaki, których nie używałeś od podstawówki. Powycinaj zdjęcia i stwórz moodboard albo kolaż. Napisz rymowankę. Pomyśl, jak przedstawiłbyś koncepcję krótkim filmem.
Im szersze medium, tym większe pole do popisu. Użyj niestandardowych materiałów, przedmiotów wokół Ciebie – szminki, kamyków, folii spożywczej. Wypróbuj różne techniki i technologie. Czasem sama zmiana narzędzia, którym się posługujesz uławia wygenerowanie nowych, interesujacych rozwiązań. Spędzasz zwykle trzy dni na rozwinięcie koncepcji loga? Spróbuj zrobić to w trzy godziny. Zmieniając swoje ramy czasowe na krótsze, jest szansa, że nie będziesz kombinować. Less is more.

Startup Stock Photo

zdjęcie: the Stocks

6. Brainstorm

Przed rozpoczęciem etapu projektowania zafunduj sobie brainstorm.

Rady od samego Jamesa Webb Younga, guru reklamy z lat 40tych:
1. Pomyśl o projekcie z każdego możliwego punktu widzenia. Od swojego, Twojej mamy, klienta, koloru czy formy.
2. Zapisz każdą myśl na oddzielnej kartce. Wypełnij tyle kartek ile jesteś w stanie.
3. Zbierz je wszystkie na dużym stole. Spróbuj znaleźć relacje między różnymi myślami.
4. Zapomnij o nich.
5. Idea uderzy Cię, kiedy najmniej się tego spodziewasz.

7. Bądź aktywny

Aktywność fizyczna poprawia odporność, zapobiega chorobom, dotlenia organizm i przede wszystkim poprawia samopoczucie. Podczas uprawiania sportu wydzielają się endorfiny, przez nie stajesz się szczęśliwszy. Ćwicząc będziesz miał więcej energii i zapału do podejmowania nowych, projektowych wyzwań. „Bądź aktywny” oznacza też  nie zamykanie się w czterech ścianach ale czynny udział we wszelkich eventach projektowych i nie tylko! Setki spotkań znajdziesz na Meetup, w których podzielisz się swoją wiedzą z innymi i nauczysz się czegoś nowego. Wybierz się
do opery, teatru, na koncert zespołu, którego nie znasz. Pójdź na wystawę odjechanych instalacji. Będąc aktywnym masz szansę na poznanie nowych ludzi
i ich procesów projektowych Poszerzaj swoje horyzonty!

8. Zadbaj o swoją przestrzeń

Jednym z głównych czynników naszej pomysłowości jest przestrzeń, w której pracujemy. W biurze, przy ciągłych meetingach, telefonach od klientów
i nieustajacym hałasie trudno się skupić. Z drugiej jednak strony zamykanie się
w pustym pokoju konferencyjnym może sprawić, że zaczniemy się nudzić. Badania wykazują, że optymalne miejsca do pracy kreatywnej to takie,
w którym nie jest ani za głośno, ani zbyt cicho. Umiarkowany poziom hałasu w tle rozprasza na tyle, aby pozwolić swojej wyobraźni wędrować, zachowując koncentrację nad projektem. Może dlatego tak dużo projektantów decyduje się
na pracę w kawiarniach. Stefan Segmeister natomiast często wybiera.. pokój hotelowy, w którym z dala od studia pozwala myślom płynąć bardziej swobodnie. Jeśli nie masz możliwości z wyrwania się z biura możesz skorzystać z darmowej aplikacji Coffitivity, która zapętla odgłosy z kawiarni. Inną aplikacją pozwalającą utrzymać „rozproszone skupienie” jest Raining.Fm, czyli nagrane odgłosy deszczu. Pretty cool! W naszym biurze często wrzucamy na głośniki playlisty z ambientem, elektroniką czy funkiem 🙂

9. Podróżuj

Podróże kształcą. Podróżując, oprócz doskonalenia języka, radzenia sobie w obcym miejscu czy polepszenia swojej orientacji w terenie masz szansę na poznanie różnych kultur, tradycji i sztuki. Odkrywaj nieznane turystom zakamarki, idź
z lokalsami na piwo, posłuchaj ich historii. Spróbuj znaleźć ludzi z Twojej branży
i wybierz się z nimi na wystawę. Złapiesz dystans do swoich wcześniejszych rozwiązań; zauważysz, że można inaczej. A wszystko co nowe rozwija Twoją kreatywność.

travelzdjęcie: the Stocks

10. Twórz dla siebie

Projektuj na boku, dla siebie. To nie ma znaczenia, co to będzie. Nikt nie musi zobaczyć Twoich side projects – niektóre z nich mogą być brzydkie i nieskuteczne i to jest w 100% w porządku. To nauczy Cię próbowania nowych rzeczy
i podejmowania ryzyka.Pojmiesz też, że porażka jest częścią procesu, należy więc przezwyciężać niepowodzenia aby stworzyć coś lepszego.

Podsumowanie

Jest wiele sposobów na to, żeby stać się bardziej kreatywnym. Daj się ponieść fantazji – korzystaj z niestandardowych rozwiązań, narzędzi. Poznawaj ludzi i dziel się swoimi spostrzeżeniami. Słuchaj, dbaj o swoją przestrzeń i bądź aktywny.
Daj sobie trochę czasu – sporo pomysłów musi dojrzeć, czekając na swój moment.
I najważniejsze – wyluzuj. Stres nie jest dobrym doradcą. „Muszę coś wymyślić”
to najgorsze z możliwych rozwiązań. Z drugiej strony nuda zabija kreatywność, więc dbaj o to, abyś czuł pewną presję czasu. W pracy projektanta najważniejszy jest balans i odnalezienie „flow„. Jeśli stosujesz rady z naszego artykułu, a i tak utknąłeś w martwym punkcie – zamknij komputer, rozciągnij się i wróć do zadania jutro. Dasz radę!