Analizy, Artykuły, Opinie i Wywiady
komentarzy 10

WP vs Interia – Analiza rebrandingów

Ostatnio dużo się dzieje na naszym internetowym podwórku #dziejesięwpolsce. Dwa największe portale informacyjne odświeżyły swój wizerunek, doganiając panujące obecnie trendy. Za rebrandingi odpowiedzialni byli jedni z najlepszych polskich projektantów. Postanowiliśmy przeanalizować kto lepiej spełnił swoje zadanie. Nie jest źle:)

Wirtualna Polska

Za nowy wizerunek odpowiedzialna jest agencja bna/, znana z takich projektów jak rebranding NC+, Żywca, czy mBank. Krótko mówiąc – mieli już do czynienia z projektami podobnego kalibru.

Twórcy nowego znaku WP, piszą o swoim dziele w następujący sposób:

(…)Stworzenie nowego logo adekwatnego do nowej misji redefiniującej dotychczasową formułę platformy internetowej w medium nie tylko w pełni informacyjne ale również kompetentnie komentujące i kreujące rzeczywistość. Medium precyzyjnie odpowiadające na potrzeby odbiorców, pełniące funkcję inteligentnego przewodnika i doradcy, oferujące user experience adekwatny do współczesnego świata.

Zaprojektowaliśmy logo pozbawione barier, funkcjonujące równie skutecznie w przestrzeni wirtualnej jak i realnej, bez względu na rodzaj kanału komunikacyjnego czy narzędzia, w którym przyjdzie mu zaistnieć. Logo uwzględniające współczesne zasady projektowania, manifestujące iście online’ową szybkość reagowania na zmieniającą się rzeczywistość. Nowoczesne logo swobodnie konkurujące z najlepszymi znakami światowych marek internetowych (…).

Wynika z tego, że nowe logo „Wirtualnej” ma przedstawiać silną, polską, prężenie rozwijająca się markę, która narzuca nowe trendy i opinie w świecie mediów. Również, logo to, „Swobodnie konkuruje z najlepszymi znakami światowych marek internetowych”, czyli w teorii znak ten powinien bronić się w sąsiedztwie logotypów Google, Amazon, czy Facebook (jak zresztą sam bna/ zrobili to na swojej stronie).

 

Trzeba przyznać, że znak w tym towarzystwie nie jest chłopcem do bicia, ale zdecydowanie nie można powiedzieć, że jest rewolucyjne. Jest minimalistyczne, zdecydowanie dużo przyjemniejsze dla odbiorcy w porównaniu do starego logo WP. Nadanie perspektywy w sygnecie jest całkiem uzasadnione – pasuje do dynamicznej marki, chociaż mamy wrażenie, że można było tutaj wydusić więcej. Zniknęła również charakterystyczna „małpka”, oraz końcówka „pl”. Może to oznaczać, że Wirtualna Polska nie musi być już stricte kojarzona z portalem internetowym, lecz z marką opiniotwórczą. Kolor czerwony, pozostał bez zmian.

Jak już pisaliśmy sam znak nie jest w żaden sposób przełomowy. Chyba jak każdy użytkownik notorycznie przeglądający Behance, czy Dribbble’a widzieliśmy już wiele brandów, których znaki były oparte na podobnym motywie – zaczynając od Walkmana, a kończąc na znaku Microsoft Word na urządzenia Apple’a.

Czy w takim wypadku była to zła decyzja? – Oczywiście, że nie. Statystyczny czytelnik WP będzie zachwycony. Marka o tak wielkim zasięgu na Polskim rynku nie musi się o takie rzeczy martwić.

Bna/, rozwinęła również pomysł doodlów związanych z logo, które są od pewnego czasu nieodłączną częścią znaku WP, tworząc wariacji lewej linii znaku. Zaprezentowane kreacje są chyba tylko przykładem w jaki sposób znak WP może morfować, ponieważ niektóre z nich ciężko odnieść do istniejących okazji 🙂 Niestety na obecnej stronie znak jest małych rozmiarów i ma bardzo mało przestrzeni do zagospodarowania – przez co wariacje nie będą w połowie tak spektakularne jak te przedstawione w projekcie.

Strona

Portal przeszedł bardzo mocne zmiany w stosunku do poprzedniej wersji. Największą nowością jest pasek wyszukiwania i minimalistyczne menu, zawierające tylko najważniejsze działy na stronie. Kolorowe znaczki z pocztą, programem tv itd., zostały zastąpione delikatnymi ikonkami (swoją drogą bardzo zgrabnymi).

Zmiany przeszedł również styl wyświetlania wiadomości. Patrząc na architekturę treści widać inspirację portalem USATODAY Strona została podzielona na dwie kolumny, gdzie lewa przedstawia wyróżnione artykuły, a prawa to najnowsze informacje i opinie. Nie jesteśmy do końca przekonani czy przez ten zabieg strona zyskała na większej czytelności. Mozaika kolorowych zdjęć, na nich mało czytelny font z cieniem, a do tego jeszcze małe światła pomiędzy obrazami. Na pierwszy rzut oka to wszystko wydaje się być trochę przytłaczające. Na szczęście linki odsyłające do poszczególnych artykułów nie są już niebieskie, a czarne, dzięki czemu są mniej rozpraszające (nawiązanie do obecnych trendów w Web UI).

Reszta strony została na nowo rozparcelowana na działy, każdy posiadający własne moduły i wyróżnione informacje. Posty, również są odpowiednio oznaczone, sugerując użytkownikowi jakiego rodzaju content znajdzie się po kliknięciu w zdjęcie (płomień – nowość, albo gorący temat, aparat – galeria, play – film). Strona posiada infinite scroll, jednak nie ma nigdzie menu pozwalające na szybkie przejście do danych działów na stronie głównej. Dopiero u dołu strony przy, module ze wszystkimi postami, widzimy menu z kategoriami. Na pewno na plus jest mini ranking artykułów w każdym dziale po lewej stronie.

Nowa Wirtualna Polska została stworzona z myślą o dwóch rozdzielczościach – 1024px i 1280px, więc nie liczcie tutaj na dynamiczne RWD. Wersja mobilna uruchamia się przez wprowadzenie adres m.wp.pl, podobnie jak w poprzedniej wersji witryny i przyznajemy, że jest ona bardzo czytelna i przyjemna w użytkowaniu. Elementy contentu są dobre rozłożenie i dopasowane do niewielkich ekranów naszych telefonów i tabletów.

Co ciekawe, na stronie bna/ możemy zauważyć zupełnie inny projekt strony Wirtualnej Polski – naszym zdaniem dużo bardziej czytelny i lepiej dopasowany do nowego znaku.

Interia

W momencie, w którym piszemy ten artykuł Interia przedstawiła światu nowe, odświeżone logo i serwis. Autorem jest Oskar Podolski, projektant znany m.in. z rebrandingu Heyah. Nowe logo, podobnie jak w przypadku WP jest śmiałym krokiem „w teraźniejszość” 🙂

Nowa identyfikacja dużo bardziej pasuje do wirtualnego charakteru Interii. Projektant zrezygnował z majuskuł (wielkich liter) w znaku, na rzecz bardzo zgrabnego i solidnego liternictwa. Końcówka “PL” zniknęła z wiadomych powodów 🙂

Krój w logotypie Interii jest bardzo geometryczny, proste linie, pełne okręgi, zdecydowane zakończenia. Świetnie poprowadzony kerning zwieńcza całość – nie mamy się do czego tutaj przyczepić. No może do niekonsekwencji w literze „i”, albo piętce litery „a”, która mogłaby być w naszym odczuciu lepiej poprowadzona.

logo_interia_pattern

Również w tym przypadku, twórca rowinął zamysł loga o tzw. “doodle”, które nadają logotypowi zupełnie innego charakteru. W tym przypadku kształt logotypu służy za maskę dla ilustracji i grafik. Ma to swoje dobre i złe strony.

Co do unikalności znaku, nowe logo Interii wypada bardzo świeżo i oryginalnie. Ponieważ Oskar Podolski zastosował autorską typografię, logo ciężko przyrównać do istniejących tworów, a samym kształtem jest ponad czasowe – równie dobrze i świeżo będzie się prezentować za kilka lat. Przy poprawnym zastosowaniu się do brandbook’a, znak ten szybko nie odejdzie w zapomnienie.

Strona

Witryna Interii, otrzymała nowy wygląd, zyskując większą czytelność i przyjazny charakter. Podobnie jak w przypadku WP, strona jest podzielona na dwie części – panel z wyróżnionymi artykułami w postaci boksów, oraz część z linkami w formie listy.

W porównaniu do WP, Interia dużo lepiej przemyślała formę contentu. Łatwiej odnaleźć się w dużej ilości artykułów i linków, m.in. dzięki temu że tekst nie znajduje się bezpośrednio na zdjęciach, a stosunek wielkości obrazów do światła pomiędzy nimi jest o wiele lepszy niż w przypadku Wirtualnej Polski. Menu podczas scrollowania zmienia się w pasek przypięty do góry strony z ładną animacją loga. Nie mamy tutaj również do czynienia z infinite scrollem, jak w przypadku WP, co w naszym odczuciu jest dużym plusem, ponieważ stopka to dobre miejsce do nawigacji dla firm i reklamodawców.

Tutaj też RWD jest praktycznie nieobecny. Użytkownicy muszą zadowolić się jednym widokiem w rozdzielczości 1024px lub przejść na wersje dedykowaną na urządzenia przenośne. Wersja mobilna natomiast jest dużo lepiej przemyślana i dopasowana do naszych tabletów i telefonów. Duże brawa za świetne UI!

Główny font na stronie Interii to DroidSans (krok w dobrą stronę), ale pojawia się też Arial. Serwis Interii jest pod tym względem zdecydowanie bardziej atrakcyjny i czytelniejszy niż w przypadku WP, gdzie zastosowany jest wyłącznie stary i wysłużony Arial. Dlaczego żaden z portali nie zdecydował się na zastosowanie bardziej odważnego rozwiązania typograficznego?

Architektura treści i nawigacja po serwisie jest podobna jak w przypadku WP, z tym że rozwijalne menu na urządzeniach mobilnych zadokowane jest z lewej strony, a nie u góry ekranu, co ułatwia poruszanie się po portalu.

Podsumowanie

Pomimo, że rebranding WP ma bardzo solidne (ale nie rewolucyjne) wykonanie i chwytliwy koncept, naszym zdaniem jego potencjał nie będzie w pełni wykorzystany, co już pokazuje implementacja nowego logo w serwisie – w takim otoczeniu wygląda trochę jak z innej bajki. W przypadku implementacji brandingu na interii odczuwamy mniejszy ból. Akcenty kolorystyczne i ikony poszczególnych działów utrzymują serwis w ryzach.

Oba znaku posiadają zupełnie inny charakter – Patrząc na znak Interii o wiele szybciej przychodzą na myśl skojarzenia z wyrazistym portalem o nowoczesnym charakterze, niż w przypadku znaku WP, który pozostawia o wiele szersze pole do interpretacji przez co bardziej przypomina aplikację mobilną, lub serwis społecznościowy.

Mówiąc krótko o rebrandingu tych dwóch serwisów, według nas: Interia > WP

A Wy co myślicie na ten temat?

  • koleszka

    html 1.0 wróć ;(

  • Niestety nie mogę zgodzić się z autorami co do logotypu Interi -według mnie to on nosi znamiona znaku dla Startupu, natomiast nie nadaje się na identyfikację tak dużego medium opiniotwórczego. Owszem, nie jest to całkowicie złe logo natomiast jest bardzo charakterne i przez co ograniczające. Przemycanie trendów, które aktualnie panują w designie jest o tyle niebezpieczne, że są one krótkotrwałe. Tego typu znaki stosuje się zazwyczaj nie krócej niż 7-10 lat. Uważam, że za jakiś czas będzie on mocno odstawał od mody i nie koniecznie musi być spójny z nowym webdesignem serwisu. Jego kolejnym problemem jest to, że potrafi wyglądać dobrze tylko w bardzo konkretnych sytuacjach (platformach/formatach/kolorach) i wymaga bardzo silnego kierowania się brandbookiem co również niesie zagrożenie, że będzie używany w inny sposób niż przewidział to projektant. Według mnie ten znak jest zbyt ograniczający dla tak dużego medium – dla mnie zdecydowanie WP>Interia

  • Mi osobiście bardziej podobają się efekty odświeżenia WP niż Interii, ale nie analizowałem tego tak szczegółowo. 🙂
    Aaa… Wypadałoby poprawić błędy w tym tekście:

    zasięgu na Polskim rynku
    nie ma nigdzie menu pozwalające na
    Elementy contentu są dobre rozłożenie
    jest ponad czasowe
    Oba znaku posiadają
    charakter – Patrząc

    • Order Group

      Dzięki za uwagi, nasz edytor tekstu ma zabójcze autouzupełnianie 🙂

  • Moc

    Zgadzam się z autorami w temacie niedopracowanej litery „a” w logo „interia”. Powoduje ona małe swędzenie gałek ocznych przy pierwszym spojrzeniu. Jednak w perspektywie, całkiem udany rebranding.
    WP za to zupełnie nie trafia w mój gust, odnoszę wrażenie, że projekt bez większego polotu lub wykonany kilka lat temu, odleżał swoje na półce i dopiero teraz wprowadzony. Chociaż może być to wina wielu „podobnych” grafik funkcjonujących już na rynku.

  • Anes

    interQ

  • Karola 4tb

    Moim zdaniem każde wprowadzenie jakichkolwiek zmian , ma na celu odświeżenia danej marki , jeśli Wp czy Interia zauważyła spadek wejść , może w ten sposób chcieli wzbogacić nowych czytelników , nie wiem czy WP miało dobry pomysł poodkopiowania od Google różnych styli na różne okazje , wydaje mi się , że to akurat jest słabym rozwiązaniem , a co do Interii – osobiście uważam , że za bardzo chcieli się wybić i nie do końca im się to udało , czasami lepiej wyczuć dobry moment na zmiany a u nich ten moment nie nadszedł.

  • Agnieszka G.

    Jeśli mam porównywać nowy wygląd Interii a WP, to mam pewne wątpliwości. Plusy Interii- podoba mi się ich logo, odświeżenie wydaje mi się dobrym pomysłem, aby zachęcić nowych czytelników oraz nie doprowadzić do monotoniczności na swojej stronie ( co tyczy się stałych użytkowników ). Czcionka kojarzy mi się z modernizacją i wiarygodnością ( wiarygodność jest bardzo ważna, jeśli chodzi o portale informacyjne ). Według mnie łatwiej można zorientować się, gdzie co jest na ich stronie, trzeba tylko przyzwyczaić się do panującego tam schematu.
    Co do WP- Wydaje mi się, że ich nowe logo męczy trochę wzrok, co prawda nie tak bardzo, ale jeśli mam porównywać logo WP a Interii to Interia jest dla mnie na pierwszym miejscu. Natomiast rozkład ikonek na portalu WP podoba mi się bardziej. Poza tym dodali tam symboliczne ikonki, łatwe i proste w zrozumieniu, także moim zdaniem minimalizm w typografii się opłaca, gdyż człowiek zmęczony po pracy, który siada przed komputerem i chce się zrelaksować jest zadowolony, kiedy nie musi się przemęczać i zastanawiać, jak ma wejść na jakąś podstronę i gdzie znajduje się to, czego szuka.
    Ocena ostateczna: Interia<WP

  • Natalia

    Moim zdanie obydwa logotypy są równie dobre. A jeśli chodzi o sam pomysł wprowadzenia zmian, to uważam że z pewnością miał on na celu odświeżenie marki. Zarówno WP jak i INTERIA chciały w ten sposób zainteresować ludzi i przypomnieć o swoim istnieniu. Pokazać, że razem z biegiem czasu i techniką oni również pną się do przodu i coś modyfikują oraz unowocześniania, a nie pozostają z tyłu. Są o wiele prostsze w konstrukcji i zawierają mniej elementów. Praktycznie składają się z samych liter, jednak ta prostota bardziej przykuwa uwagę. Powiewa od nich świeżością i nowoczesnością. Z pewnością nadążają za teraźniejszymi trendami.

  • Adam

    Fajnie sobie to porównaliście, ale trochę mało konkretów. Podoba mi się jak tutaj ugryźli temat http://brandpro.pl/analiza_logo_jak_to_sie_robi. Wyczerpująco, prawda?